برداشتن لانه زنبور عسل (صرفا برای دور کردن زنبور از محل زندگی)


 

آیا صدای وزوز از دیوارهای خود شنیده اید؟ یا شاید شما متوجه افزایش فعالیت زنبور عسل در باغ خود شده اید؟ آیا سقف شما چکه می کند؟ یا شاید لانه زنبور عسل را در اتاق زیر شیروانی یا گاراژ خود دیده اید؟ اگر چنین است، وقت آن است که اقدام کنید و لانه زنبور عسل را بردارید.اما چگونه می توان لانه را بدون آسیب رساندن به زنبورهای بی گناه برداشت؟ آنها گرده افشان هستند، برای محیط زیست ضروری هستند و حق وجود در طبیعت را دارند. پست زیر به شما کمک می کند تا فرآیند اصلی برداشتن لانه زنبور عسل را بدون آسیب رساندن به آنها درک کنید. هر مرحله برای حذف موفق زنبور عسل ضروری است، از شناسایی صحیح زنبور عسل تا تصمیم گیری در مورد بهترین روش حذف. بیا شروع کنیم.

مراحل برداشتن لانه زنبور عسل
مشاهده کندوی عسل در ملک شما می تواند ترسناک باشد، اما نترسید. راه های انسانی برای برداشتن لانه زنبور عسل بدون آسیب رساندن به آنها وجود دارد. در اینجا مراحل آسانی وجود دارد که به شما در انجام کار کمک می کند:

مرحله 1 : مکان کندو را شناسایی کنید
اولین قدم برای برداشت موفق و ایمن زنبور عسل، تعیین محل کندو است. این کار اغلب با استفاده از یک آینه دسته بلند یا دوربین بازرسی برای دسترسی به فضاهای صعب العبور انجام می شود. شما همچنین باید پوشش گیاهی اطراف را برای علائم فعالیت زنبور عسل بررسی کنید.

به عنوان مثال زنبورها ممکن است بر روی برگ ها یا پوست درختان و درختچه ها بقایای زرد رنگی باقی بگذارند. همچنین توجه به این نکته مهم است که آیا زنبورداران نزدیک ممکن است مایل به کمک به برداشت کلنی باشند یا خیر. همچنین در صورت امکان سعی کنید زنبورها را تا کندویشان ردیابی کنید و اندازه کلنی را ارزیابی کنید.

همچنین نوع زنبورهایی که با آنها سر و کار دارید را شناسایی کنید. بیش از 20000 گونه زنبورهای وحشی وجود دارد، زنبورهای عسل در میان زنبورهای وحشی منحصر به ‌فرد هستند زیرا در کلنی‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین اگر چندین زنبور را ببینید که در اطراف یک منطقه پرواز می‌کنند، احتمالاً زنبورهای عسل هستند. زنبورهای عسل آفریقایی شده، زنبورهای بامبل و زنبورهای پیشاهنگ رفتار متفاوتی دارند.

مرحله 2 : زمان مناسب را انتخاب کنید
قدم بعدی انتخاب زمان و روش مناسب برای برداشتن زنبور عسل است. بهترین زمان ساعاتی است که هوا خنک تر است و زنبورها فعالیت کمتری دارند. مهم است که از زمان هایی که فعالیت زیادی در اطراف کندو وجود دارد، مانند هنگام غروب و سحر اجتناب کنید.سعی کنید در طول روز که دمای هوا ملایم است و آفتاب می تابد کار کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که زنبورها عصبی یا کشته نمی شوند.

مرحله 3 : لباس محافظ بپوشید
هنگام کار با بچه های زنبور عسل، پوشیدن لباس محافظ ضروری است. برای محافظت از خود در برابر نیش باید یک بلوز و شلوار زنبوری یا یک بلوز و شلوار تمام قد با روبند بپوشید. استفاده از دستکش و چکمه شما را از گزند احتمالی محافظت می کند.همچنین مهم است که تا حد امکان صورت خود را بپوشانید و از عطرها و ادکلن هایی که می توانند زنبورها را جذب کنند اجتناب کنید. همچنین عاقلانه است که از کلاه یا پوشش دیگری برای محافظت بیشتر استفاده کنید.

مرحله 4 : منطقه را آماده کنید
قبل از شروع حذف ازدحام زنبور عسل، مهم است که مطمئن شوید منطقه به اندازه کافی آماده شده است. کندو باید احاطه شود تا زنبورهای فراری نتوانند برگردند.ایجاد یک مانع در اطراف کندو بسیار مهم است. این کار را می توان با قرار دادن جعبه های مقوایی یا توری در اطراف کندو انجام داد تا زنبورها را در خود نگه دارد. این به جلوگیری از پرواز آنها کمک می کند و حذف ایمن آنها را آسان تر می کند.همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ منبع غذایی یا آب دیگری در نزدیکی کندو وجود ندارد، زیرا این امر می تواند زنبورها را تشویق به ماندن در منطقه کند.

مرحله 5 : کندو را با دقت بردارید
هنگامی که منطقه آماده شد، می توانید کلنی زنبور عسل را بردارید. شروع به استفاده از جاروبرقی مخصوص برای مکیدن زنبورهای شل کنید، سپس لانه زنبوری و سایر مواد را با دقت از کندو خارج کنید. این اقلام را در یک ظرف دربسته قرار دهید تا زنبورهای باقیمانده بتوانند با خیال راحت و بدون آسیب به مکان دیگری منتقل شوند.همچنین مهم است که مراقب لاروها یا تخم‌های زنبور عسل در کلنی‌های زنبور عسل باشید ، آنها باید به دقت برداشته شوند و در مکانی امن قرار گیرند.

مرحله 6 : زنبورهای عسل را به خانه باز گردانید
پس از برداشتن کندو، گام بعدی این است که زنبورها را در یک محیط امن به خانه بازگردانید. این کار باید با دقت انجام شود، زیرا زنبورها در صورت جابجایی خیلی سریع یا بدون آمادگی مناسب ممکن است دچار استرس شوند. شما باید یک زنبوردار مناسب پیدا کنید تا زنبورها را جذب کند و خانه جدیدی برای آنها فراهم کند.این کار به آنها اجازه می دهد تا کلنی خود را بازسازی کنند و در عین حال احتمال تشکیل لانه های زنبور عسل بیشتری را در منطقه شما کاهش می دهد.

مرحله 7 : منطقه را تمیز کنید
هنگامی که کندو برداشته شد و زنبورها با خیال راحت به کندو منتقل شدند، نوبت به تمیز کردن منطقه می رسد. این کار مهم است زیرا به کاهش هر گونه خطر هجوم در آینده کمک می کند و همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که زنبورها دوباره به همان مکان جذب نمی شوند.با اسپری کردن محل با یک حشره کش ملایم شروع کنید و سپس با جاروبرقی هرگونه زباله یا حشره ای را که ممکن است باقی مانده باشد پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد زائد را دور بیندازید تا با خیال راحت از آلودگی جلوگیری کنید.

مرحله 8 : بر منطقه نظارت کنید
نظارت بر منطقه پس از برداشتن لانه زنبور عسل بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که لانه جدیدی تشکیل نمی شود و زنبورها برنگشته اند. به طور مرتب علائم فعالیت زنبور عسل، مانند وزوز یا لانه زنبوری را بررسی کنید و در صورت مشاهده لانه، اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین، مهر و موم کردن نقاط ورودی بالقوه مهم است. این شامل بازرسی هرگونه ترک یا شکاف در دیوارها و سقف خانه یا سازه های دیگر می شود. اطراف پنجره ها و درها را درزبندی کنید تا از ایجاد لانه زنبور عسل جدید جلوگیری کنید.

مرحله 9 : به دنبال کمک حرفه ای باشید
اگر در مورد چگونگی برداشتن لانه زنبور عسل مطمئن نیستید یا اگر این فرآیند برای شما بسیار پیچیده است، توصیه می شود از یک زنبوردار حرفه ای کمک بگیرید. زنبورداران و کارشناسان کنترل آفات می توانند نحوه برداشتن ایمن و مؤثر لانه زنبور عسل و جلوگیری از هجوم آتی را راهنمایی کنند.

مرحله 10 : از مزایا لذت ببرید
هنگامی که لانه زنبور عسل برداشته شد، می توانید از مزایای یک خانه بدون زنبور عسل لذت ببرید. این شامل استراحت در باغ یا فضای باز است بدون اینکه نگران نیش زدن زنبور باشید. همچنین ممکن است متوجه آفات کمتری در باغ خود شوید، زیرا زنبورها دیگر جذب گیاهان گلدار یا سایر منابع غذایی نخواهند شد.

چگونه به طور طبیعی حواس زنبورها را پرت کنیم؟
چندین گزینه طبیعی برای منحرف کردن زنبورها و تشویق آنها به تخلیه لانه بدون آسیب رساندن به آنها در دسترس است. در اینجا برخی از موثرترین استراتژی ها آورده شده است:

1. مخلوط سرکه
مخلوط کردن محلولی از یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت آب در یک بطری اسپری می‌تواند به دور کردن زنبورها از لانه‌شان کمک کند در حالی که آنها به دنبال غذا در جای دیگری هستند. باید این مخلوط را هر روز به مدت دو هفته یا تا زمانی که زنبورها به جای دیگری نقل مکان کنند، روی لانه زنبور اسپری کنید.

2. پودر سیر
پاشیدن پودر سیر در اطراف و در ورودی لانه زنبور عسل نیز می تواند به طور موثر زنبورها را از کندو دور کند. باید به مدت دو تا سه هفته هر روز مقداری پودر سیر در اطراف ورودی لانه زنبور عسل بپاشید. برای بهترین نتیجه، می توانید پودر سیر را با آب مخلوط کرده و مستقیماً روی لانه اسپری کنید.

3. گلوله ماهوری
گلوله‌های خفن را می‌توان در اطراف لانه زنبور قرار داد تا به طور موثر گونه‌های زنبور را از کندو دور کند. چهار یا پنج گلوله ماهور را در یک کیسه ساندویچی پلاستیکی قرار دهید و آن را نزدیک ورودی لانه زنبور عسل آویزان کنید. حتماً هر دو هفته یکبار گلوله های پروانه را تعویض کنید تا زنبورها از کندوی خود خارج شوند.

4. میوه ای با بوی شیرین
تهیه میوه با بوی شیرین در اطراف لانه زنبور عسل می تواند زنبورهای کارگر را در جستجوی غذا از کندو دور کند. جذابیت میوه های خوشبو یک راه موثر برای دور کردن زنبورها از خانه شما است.
یک انبه، آناناس یا گلابی رسیده را برش دهید و در فاصله 20 تا 30 فوتی کندو قرار دهید. تا زمانی که بیشتر زنبورها به مکان جدید خود نقل مکان کنند، طعمه را روزانه چند فوت حرکت دهید. این به شما زمان می دهد تا قبل از شروع فرآیند حذف لانه.

5. شمع سیترونلا
شمع های سیترونلا یک راه عالی برای جلوگیری از سکونت زنبورها در ملک شما هستند. دو یا سه شمع سیترونلا را در نزدیکی لانه زنبور عسل قرار دهید و به مدت دو هفته یا تا زمانی که مشاهده کنید که بیشتر زنبورها از بین رفته اند، هر روز حداقل 30 دقیقه آنها را روشن کنید. این به شما کمک می کند تا زنبورها را از دارایی خود دور نگه دارید و به شما امکان می دهد با خیال راحت لانه آنها را بردارید.

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیرید؟
هنگامی که لانه های زنبور عسل را با خیال راحت از خانه خود خارج می کنید، کمک گرفتن از یک متخصص اغلب بهترین تصمیم است. اگر مطمئن نیستید که چه نوع زنبورهایی دارید یا خودتان نمی توانید آنها را حذف کنید، برای کمک با یک متخصص تماس بگیرید.

زنبورداران حرفه ای و شرکت های کنترل زنبور عسل برای از بین بردن ایمن لانه زنبور عسل آموزش دیده اند و می توانند بهترین نتایج را با کمترین اختلال در زندگی آنها ارائه دهند. علاوه بر این، آنها به راه حل های دائمی تری دسترسی دارند که ممکن است هنگام برخورد با گونه های خاصی از زنبورها ضروری باشد.

چگونه می توانید از ورود زنبورها به خانه خود جلوگیری کنید؟
هنگامی که لانه زنبور از محل خارج شد، جلوگیری از نفوذ در آینده مهم است. دور نگه داشتن زنبورهای مزاحم از خانه به چند روش انجام می شود:

1. کوتاه کردن درختان
زنبورها عاشق لانه سازی در درختان توخالی هستند، بنابراین کوتاه کردن شاخه های کم آویزان و حذف کنده های درختان مرده از حیاط شما می تواند آنها را دور نگه دارد. درختچه ها و درختان باغ شما باید هرس شوند و حداقل پنج فوت از خانه فاصله داشته باشند.

2. آب بندی سوراخ ها
اطمینان حاصل کنید که شکاف دیوارها یا دودکش ها با درزگیر یا ملات پر شده باشد تا از ورود زنبورها به خانه جلوگیری شود. کندوهای قدیمی زنبور را نیز بررسی کنید، زیرا زنبورها می توانند از این نقاط برای ورود استفاده کنند.

3. کاشت گل های دوستدار زنبور عسل
جذب زنبورها به باغ خود با کاشت گل های زنبور دوست می تواند به منحرف شدن آنها از خانه شما کمک کند و احتمال هجوم کندو را در داخل کاهش دهد. به یاد داشته باشید که همه گیاهان برای زنبور عسل مناسب نیستند، بنابراین قبل از کاشت تحقیق کنید که کدام یک بهتر عمل می کنند.

4. تمیز نگه داشتن منطقه
یک خانه و باغ مرتب می تواند یک عامل بازدارنده بزرگ برای زنبورهایی باشد که ترجیح می دهند در مکان های بدون مزاحمت لانه کنند. چیدن مرتب برگ ها، شاخه ها یا سایر زباله ها در حیاط می تواند زنبورها را از ملک شما دور کند. همچنین زباله ها و ضایعات مواد غذایی را از خانه دور نگه دارید.

5. نصب مواد دافع زنبور عسل
اگر زنبورها هنوز راه خود را پیدا می‌کنند، می‌توانید از مواد دافع طبیعی خاصی مانند روغن‌های ضروری یا گیاهان برای دور نگه داشتن آنها استفاده کنید. همچنین می توانید برای محافظت بیشتر از صفحه های پنجره ضد زنبور و حشرات در اطراف خانه خود استفاده کنید.

نتیجه
این مراحل ساده را دنبال کنید تا بتوانید لانه های زنبور عسل را به صورت ایمن و انسانی از ملک خود حذف کنید. و به یاد داشته باشید، زنبورهای عسل برای محیط زیست ضروری هستند، بنابراین مهم است تا حد امکان از کشتن آنها خودداری کنید. اگر با مشکل زنبور عسل در خانه یا حیاط خود مشکل دارید، برای کمک با یک سرویس حذف آفات حرفه ای تماس بگیرید. انجام این کار به محافظت از محیط زیست کمک می کند و شما و خانواده تان را از نیش زنبورهای خطرناک در امان نگه می دارد.